Valg av sommerdekk er minst like viktig som valg av vinterdekk selv om det kreves mer av dekkene dine om vinteren. Å velge riktige sommerdekk handler om mer enn å ha den rette dekkdimensjonen til bilen din. Evnen til å motstå vannplaning og bremsing på våt asfalt er blant de viktigste egenskapene til nye sommerdekk. Lav rullemotstand kombinert med godt våtgrep er det som vektlegges mest i dekktestene, og er det du som forbruker bør se etter.
Dyrest SOMMERdekk er best
De beste dekkene er også de dyreste. Gjentatte dekktester viser at det er merker som Michelin, Nokian, Goodyear og Continental som kommer best ut, og alle disse er såkalte premium dekk og prises deretter. Det er tett i toppen, og svært lite som skiller mellom premium dekkene. Alle disse leverer dekk utviklet med det aller siste av teknologi og en gummiblanding som er utformet for å kunne kombinere lav rullemotstand, godt grep, lang levetid og lavt lydnivå.
Men i alle dekktestene vil du også finne rimeligere dekk som kan gi deg bra og sikre prestasjoner om sommeren. Produsenter som Falken, Federal, Cooper, Sava og Vredestein leverer topp moderne og kvalitetsmessig meget gode sommerdekk i mellompriskategorien. Her får du ofte den perfekte kombinasjon mellom kvalitet og pris fra kjente leverandører.
ViktigST med TILSTREKKELIG MØNSTERDYBDE
Vel så viktig som valg av dekkmerke og kvalitet er det å sikre at dekkene har tilstrekkelig mønsterdybde. Husk at hvert dekk har en kontaktflate mot underlaget som ikke er større enn en åpen hånd. Slitte dekk går først og fremst ut over våtgrepet og kan få fatale konsekvenser i en nødsituasjon på vått underlag. Nye sommerdekk med tilstrekkelig mønsterdybde vil uansett merke være langt bedre enn om du har gamle slitte sommerdekk på bilen.
RIKTIGE SOMMERDEKK ER DITT ANSVAR
Minstekravet på sommerdekk er 1,6 mm mønsterdybde men vi anbefaler allikevel å bytte til nye dekk ved ca. 3 mm mønsterdybde.
Selv om dekkene begynner å bli slitt tenker fortsatt mange at de får klare seg enda en sommer, men risikoen for vannplaning øker betydelig allerede når mønsterdybden i dekkene blir mindre enn 4 millimeter.
Vannplaning er en skremmende opplevelse og oppstår når dekkenes evne til å pumpe vann ikke er tilstrekkelig i forhold til den farten du holder på våt vei. De vil til slutt helt miste kontakten med underlaget og du får vannplaning. Bilen vil surfe videre på en vannfilm, og det vil ikke lenger spille noen rolle hva du gjør med ratt eller pedaler, ikke før farten igjen er redusert så mye at kontakten med underlaget gjenopprettes.